الجمعة، 20 مارس 2009

أتحبني وأنا ضريرة ...?


-قالت لهُ...

أتحبني وأنا ضريرة ...
وفي الدُّنيا بناتُ كثيرة ....

الحلوةُ و الجميلةُ و المثيرة ....

ما أنت إلا بمجنون أو مشفقٌ على عمياء العيون ...

قالَ ....
بل أنا عاشقٌ يا حلوتي ...

ولا أتمنى من دنيتي ....

إلا أن تصيري زوجتي ...

وقد رزقني الله المال ....

وما أظنُّ الشفاء مٌحال ....

قالت ....

إن أعدتّ إليّ بصري ....

سأرضى بكَ يا قدري ....

وسأقضي معك عمري ......

لكن ...

من يعطيني عينيه ...وأيُّ ليلِ يبقى لديه ....

وفي يومٍ جاءها مُسرِعا ....

أبشري قد وجدّتُ المُتبرِّعا ...

وستبصرين ما خلق اللهُ وأبدعا ...
وستوفين بوعدكِ لي ....

وتكونين زوجةً لي ....

ويوم فتحت أعيُنها ....

كان واقفاَ يمسُك يدها ....رأتهُ ....فدوت صرختُها ....أأنت أيضاً أعمى؟!!...
وبكت حظها الشُؤمَ ....

لا تحزني يا حبيبتي ....

ستكونين عيوني و دليلتي ....

فمتى تصيرين زوجتي ....

قالت ....

أأنا أتزوّجُ ضريرا ....
وقد أصبحتُ اليومَ بصيرا ....

فبكى ....

وقال سامحيني ....

من أنا لتتزوّجيني ....

ولكن ....قبل أن تترُكيني .....
أريدُ منكِ أن تعديني ....

أن تعتني جيداً بعيوني ....

نزار قباني

هناك 22 تعليقًا:

صفــــاء يقول...

تصدق صدمتنى القسوة
لدرجه انى توقفت قدامها لفترة مش متخيله
ولا حتى عندى تعليق
.
تحياتى لك ولـ أختيارك

سحساوي يقول...

صفاء:
**********
تصدقي شرفتيني بجد و نورتيني
على فكرة نفس اللي حصل لي
نورتيني

aidy يقول...

فعلا انا مكنتش متوقعة النهاية دى

النهاية صدمتنى

نزار قبانى ده بجد شاعر ومبدع

تحياتى ليك وشكرا على البوست الرائع ده

سحساوي يقول...

aidy :
*********
انا لاحظت هذا النوع من الأدب ، و لكني سميته أدب الصدمة ، يمكن أختنا فتافيت لها تجربة قصصة تتلاقى في فكرة الصدة أتمنى أن تعرجوا عليها .

سحساوي يقول...

aidy :
آسف نسيت أشكر على الزيارة نورتيني ، وشكرا على التعليق .

aidy يقول...

فعلا هو يصح ان يطلق عليه ادب الصدمة

بس انا كنت عايزة أستفسر عن هذا النوع من الكلمات وماذا يطلق عليه أدبياً هل هى قصيدة أم خاطرة

تحياتى ,,

dreem يقول...

ارزاااااااق يا سحس
يدى العيون لعمياء البصيرة
هههههههه تعليق غريب مش كده ؟
استاذ فى اختياراتك

سحساوي يقول...

نور ربنا عيونك يا دريم بتحرجيين من اطراءاتك ده .
هوه آه تعليق غريب
تحياتي

فتــافيت (رحاب الخضري) يقول...

سحسااااااااوي باشا
لك وحشة والله.. تحفة اوي وماكنتش اعرف انها لنزار.. افتكرتك انت

والله كنت هاخدها عندي وانزلها باسمك طبعا

اختيار موفقك.. وده طبع الناس ستات ورجالة
نداااااااااااااالة

بس خلاص ... يقول...

اختيار جميل
ولكن الصدمه هنا للعمياء التى اعتقدت انه بصيرا ام للاعمى ال>ى اعتقد انهاصاحبة بصيرةوانها ستحفظ الجميل وتبادله الوفاء ؟؟ هنا علامة استفهام وعلامتين تعجب
لك كل الود

Rania Lelah يقول...

فوق الرئعه و المثيرة و الحزينه
اختيار موفق و نهايه صادمه حقا

ما ابدع و ما اروع و ما اقسى الحب
تحياتى

KHALED يقول...

ههههههههههههههههههههه

صدقنى مامسكتش نفسى من الضحك على صاحبنا إللى ماكانش فاهم إن الدنيا كدة و عمرها ماحتتغير
بس تصدق إنى أول مرة أقرا لنزار النوع دة من الشعر

تحياتى

ريمان يقول...

السلام عليكم


سحساوى

ازيك عامل ايه

معلش الريدر عندى بيخرف مش عارفه ليه


اعذرنى ع التاخير بقه

قرات القصه دى قبل كده

وبجد اتاثرت بيها اوى

واستغربت برضه فى نفس الوقت

هكذا تقابل التضحيه؟

وهكذا يقابل الاخلاص والحب والتضحيه من اجل من احب

اكيد ختلفت المفاهيم

تحياتى ليك

سحساوي يقول...

فتافيت السكر هانم :
**************
اهلا اهلا لسه فاكرة حمد لله على السلامة ، ايه الغيبة الطويلة دي ، انا زعلان آخر حاجة بس على العموم طالما نورتيني فما مفيش مشاكل .
شكرا نورتني و ما تغبيش من فضلك .
****************************
بس خلاص :
*******
ازيك عاملة ايه نورتيني ، و تعليقك فتح بصيرتي على حاجة انا مش شايفها في القصيدة ، تحياتي لبصيرتك ، و ما تحرمنيش من زيارتك ،
***************************
رانيا :
******
بس جرح القلوب غالي ، ربنا ما يرويكي .
تحياتي
***************************
خالد :
******
خالد الجميل ، وحشني جدا ، انت فين ياراجل ، بتغيب على ، لعلك بخير ، فعلا يا خالد شر البلية ما يضحك .
****************************
ريمان :
*****
نورتيني
أولا انا مش فاهم موضوع الريد اللي باظ .
ثانيا: دي مش قصة دي قصيدة لنزار قباني .
ثالثا : انت شرفتي مدونتى
و ما تحرمنيش من الزيارة

♥نبع الغرام♥♪≈ يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
تقبل تحياتى أولآ
ومرورى ثانيآ
وأشكرك كل الشكر على مرورك الكريم لمدونتى
وبصراحه انا احترمتك
لأنى بموووووووووت فى نزار قبانى
أحيك اخى الفاضل
تقبل تحياتى
سلالالالالالالالالالالالامى

أسما يقول...

يااااااااااااااه، انا اول مرة اقرا القصيدة دي... جامدة اوي ، الله يسامحك يا سحساوي

سحساوي يقول...

Isolde الفاضلة
شكرا على تعليقك الرقيق ، و ارجو أن تكوني قد استمتعت بما اخترته من عيون الشعر ، و ربنا يسمحك و يسمحنى . 

♥نبع الغرام♥♪≈ يقول...

gالسلام عليكم
ايه مافيش عندك جديد
ياسحساوى
منتظرين ابداعتك
دمت بخير

شمس النهار يقول...

القصيده دي انا عارفها من زمان
ومن اول ماقريتها وطبعا كان سني اصغر من دلوقتي بكتير وخبراتي في الحياه قليله ومع هذا استغربتها جدا و قلت اهو ده المحب الغبي
الحب يحتاج الي ذكاء فطري وليس لغباء

هذا المحب حرم نفسه من انه يشوف حبيبته للأبد حتي لو كانت رضيت تتزوجه هو بكده حرم نفسه من انه يشوفها ويكون لها زوج كامل

التضحيه لازم تكون في محلها مش اي حاجه وخلاص

الاصح انه كان اعطاها عين واحتفظ بالعين الاخري

وبكده يكونوا همه الاتنين بيشوفوا بعض

بس اريد بهذه القصيده ان تجرح المراه
في حبها وفي وفائها

مش كل الرجال وحشين
ومش كل النساء وحشين

ربنا خلق الكويس والوحش
نتعامل مع الخير
ونتجنب الشر

ولوعملنا عكس كده
مانلومش الا نفسنا

سحساوي يقول...

العزيزة شمس النهار
أولا أهلا بك في مدونتي المتواضعة
تحليلك العقلي للقصيدة أكثر من رائع
لكن الحب قدر و في تقديري لو أن الحب تحلى بهذا العقل ما كان حبا لكنه صفقة قائمة على المكسب و الخسارة ، الحب قدر ، درب نسلكه دون تعقل ، و لو كان بالعقل ما أحببا أنأتي لانفسنا بقيد ألا و هوه الحب ، أني اعتقد الحب ليسمى هذا الاسم يجب أن يخرق حجاب العقل ،
كذلك أنا لم أفهم القصيدة على انا\ها المرأة الغدارة أمام الرجل المضحي ، و لكنى قرأتها الغدر أمام الصدق لا يعني النوع ( رجل أم امرأة )
على العموم رأيك أسعدني جدا يدل على بصيرة و تعقل ، و ان كانت الشخصية تفوح منها رائحة القسوة اعذريني لا أقصد الاهانة
تقبلي تحياتي و لا تحرميني من الزيارة مرة اخرى

شمس النهار يقول...

بالعكس الحب برغم انه قدر لايد لنا فيه
والا اختتيار
بس لازم العقل يمشي القلب شويه عشان الامر يتزن
اما بالنسبه لشخصيتي حضرتك مش اول والا اخر من يصفني بذلك للوهله الاولي
ولكن بعد ذلك بيندموا علي الوصف ده
لما بيعرفوني كويس
لو قريت شويه عندي في المدونه هتعرف اذا كنت شخصيه جامده من عدمه
وعلي فكره انا مازعلتش
شكرا علي صراحتك اللطيفه

احمد فؤاد افكار نقاشات برامج فلسفة افلام يقول...

سحس ياة بجد نزار قبانى ليها حاجات جامدة جدا جدا مرسى ليكى واتمنى اضافة المزيد من شعر نزار قبانى