الجمعة، 6 مارس 2009

تلك الليلة

الآن ..
و في
تلك الليلة
لا أتذكر عيد ميلادها ..
أول الغيث قطرة .. و الألف ميل ....
نعم ؟ ...... ماذا تقول ؟ ...
عينيها.
عفوا
اتركني سعيدا بما حدث .

هناك 19 تعليقًا:

ريمان يقول...

السلام عليكم

ازيك يا سحساوى

يا رب تكون بخير

وكلماتك جميله بس غامضه اوى

يعنى مفيش فيها تفاصيل الواحد يفهم ايه الموضوع

بس انا بحب اوى المواضيع الغامضه والمتفلسفه

تحياتى ليك

سحساوي يقول...

شكرا على تعليقك الرقيق ، لكن كل كتاباتي التي أكتبها ، تكون بهذا الشكل لذا حجبت الكثير منها ،صدقيني لست مدعيا ، و لكن حاولي ان تتأملي السطور جيدا ، حاولي ان تملئ الفراغ بين كل سطر و الآخر ، ستعرفين ما المقصود .
لكن سأنتظر بعض التعليقات للتفسير ، لأني أرى أن الكتابة ، مثل الوردة إذا فسرت ( أي قطعت أةراقها لم يعد لها جمال )
تحياتي

بس خلاص ... يقول...

زيك ياسحساوى
تعليقك عندى اجد لك الحق فى كل ماتقول ..ولكن هناك اشياء فى الحياه تجعلنا نرفض ان نتحول الى ذئاب خوفا وحرصا عليها من الضياع فيعيش الانسان حبيس هذه الاشياء ويرضى ان يكون زبيحا ولكن هل تنكر عليه شكواه وأنينه
وبالنسبه بقا لموضوعك عايز بعض التأمل ولكن حاول ان تفك لنا بعض الشفرات هتلاقينا فاهمين على طول ..اه والله

سحساوي يقول...

بس خلاص
أهلا بيك نورتيني
بس انا محتاج من الناس توقعاتها .
محتاج حد يقول فهم إيه، لأن كل توقع هيكون صحيح بالنسبة لصاحبه ، و لن أحجر على أحد ، على العموم ، استحملوني ، حتى أرى تعليقات أخرى ، و إذا كان الأمر يهمكم في شكله الأدبي ، سوف أبين قصدي قريبا ان شاء الله،

dreem يقول...

سحس
حلوة بجد
أول الغيث قطرة والالف ميل تبدأ بخطوة
نعم ؟
ماذا تقول ؟ قالت لى عينيها
ولا اقول عروستى؟

سحساوي يقول...

شاطرة يا دريم حليتي أول اللغز
و لكن سألني قلبي متى ستنسى عينيها؟
قلت له : نعم ؟ و انا مضطرب . ماذا تقول: عينيها ؟
و لأني أعرف استحالة ذلك .
أردفت قائلا له ماذا تقول؟ و كأنه ذكرني بشئ أعتقد أنني لن أنساه لا أريد أن اتذكر تلك الاستحالة قلت له اتركني سعيدا بما حدث ، و كأن ما حدث أمر من المعجزات .
تخيلي يا دريم نسيان عيد ميلادها نسيانه من المعجزات أليس من غياء هذا القلب أن يسألني عن عينيها
شكرا يا دريم على التعليق ، و شكرا على تحليلك الذي اقترب من الحقيقة ، و كما قلت كل الأراء تكون صحيحة ألم تتذكري أن العمل الأدبي كالجوهرة من كل الزوايا نرى فيه جمال آخر
مع انك اتأخرتي قوي في التعليق

KHALED يقول...

دى فزورة ياعم حسين ..
المهم إنت ماقلتلناش أية إللى حصل ؟؟

Unknown يقول...

جميلة

برسم الدموع


تصبح على خير
محبتي

سحساوي يقول...

خالد نورتني يا جميل .
بتقول ايه اللي حصل ، ما أنا قولت أتركني سعيدا بما حدث

سحساوي يقول...

أهلا بك يا آدم في مدونتي ، بس انت سبتني مش فاهم موضوع برسم الدموع
يعني ايه
قصدك تكتب حاجة مش مفهومه ، كأني أنا عملت كده يعني
تحياتي و شرفتني

Unknown يقول...

عزيزي سحساوي
أنا مش قاصد غموض ولا حاجة
بس أنا شفت إن كلمة عينيها اللي فصلت بين حالة السعادة اللي موجودة وبين حالة أخرى ستسببها لك عينيها برسم الدموع
وفضلت انت ان تكون سعيدا بما حدث

هذا من وجهة نظري

محبتي

Rania Lelah يقول...

سحساوى
انا بجد اعتذر
عارفه انى اتاخرت فى زيارة مدونتك بس و الله ظروف
و على فكرة حتى لو دخلت و على حد كلامك مش عجبتنى حاجة
اكيد بردة هقولك
كتاباتك غامضه فعلا بس لذيذه
اعتقد يعنى من وجهة نظرى
ان كل دى صراعات داخليه فى البطل من جوة مش عارف يوصل مشاعره للطرف التانى , يعنى بيحاول يقول لنفسه ان انك ممكن توصل لكل حاجة انت عايزها بس تصبر
يا ترى صح و لا لاء
:)
عجبتنى مدونتك جدااااا

سحساوي يقول...

عزيزي آدم
=========
شكرا على الاهتمام ، و قد فهمت قصدك
تحياتي
ارجو التواصل الدائم
*********************************
********************************
الأخت رانيا :
============
نورتني بزيارتك الأولى ، و آسف على عتابي المر ، و لكن أنت مثل كل الآراء الموجودة في التعليق رأيك يهمني .
و حتى لا أطيل عليك ، بطل هذه الكلمات ، مر بقصة حب باءت بالفشل ، و ظل طيف أو إن صح التعبير شبح محبوبته يطارده ، في اليقظة قبل الأحلام ، حاول أن ينسى ، لكن كل المحاولات كتب لها الفشل ، و في
تلك الليلة ........ أرجو أن تعيدي قراءة الكلمات مرة أخرى بعد هذا المفتاح الذي سلمته لك
تحياتي

dodda يقول...

طب مش عشان اكمل ما بين السطور
يبقى فى اى مفاتيح؟؟؟

عموما ربنا يسعدك

dodda يقول...

اه عرفت
؟!!
;O)

سحساوي يقول...

dodda
نورتيني
ها عرفتي ، بس ايه رأيك

فتــافيت (رحاب الخضري) يقول...

يعني بص من تعليق
نزلت عشرين بوست وماجتش عندك
انا بقالي فترة طويلة مابردش .. الا ناردا
واظن ان مش تعليقك لوحدك اللي ماردتش عليه
وانا جيت اهو.. بوست واحد اللي ما شفتهوش
وماردتش عليه

ومش فاهمة بجد حاجة من البوست
هو عيد ميلادها وانتم سبتوا بعض
فمش عايز تفتكر.. وممبسوط وانت بعيد؟؟؟؟

فتــافيت (رحاب الخضري) يقول...

يلهووووووووي انا كده بتخانق
يعني اول ما شوفت كومنتك دخلت لك
ورديت عليه

وكمان علقت على البوست .. وقولت مش فاهمة
وقدحت زنات فكري وقولت اللي فهمته
ده كله وبتخانق؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

والنعمة ما بتخانق خالص مالص بالص
انت اللي مش طايق لي كلمة
ليه بقى كده.. :(((((((((

ماشي يا سحس ربنا يسامحك بقى
هئ هئ هئ هئ هئ
:"(

سحساوي يقول...

فتافيت السكر هانم
خلاص يا فتافيت ، عفونا عنك ، بس انت عارفة انك من الآراء المهمة زي كل التعليقات الموجودة ، لذا انا حريص على تعليقك ، و ده اللي زعلني من التعليق لأني حسيت انه مسلوق ، اشكرك على اهتمامك و انا عارف انه تقدير فعلي لي ، لأنك مش هتزيدي حاجة من تعليقك حيث ان مدونتك ( ما شاء الله تعج - حلوة تعج دي _ بالمعلقين .
أخيرا شكر تاني ، و صدقيني كلامي من عشم و احترام انت جديرة بهما نورتيني و ما تحرمنيش من الزيارة